Συνέδριο με τίτλο «Παραμυθία Θεσσαλονίκης»


Θεσσαλονίκη 18.10.1996

Η πεζογραφία της Θεσσαλονίκης κατά το μεγαλύτερο τμήμα του αιώνα μας θα είναι το αντικείμενο διεθνούς συνεδρίου, που οργανώνεται στο Βαφοπούλειο Πνευματικό Κέντρο της συμπρωτεύουσας, στις 23, 24 και 25 Οκτωβρίου, από τον Οργανισμό Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της «Ευρώπης «Θεσσαλονίκη '97».Το συνέδριο, που έχει τον τίτλο «Παραμυθία Θεσσαλονίκης», θα ασχοληθεί με την πεζογραφική παραγωγή της πόλης από το 1912 έως το 1995.

Στο συνέδριο συμμετέχουν κριτικοί της λογοτεχνίας, καθηγητές Πανεπιστημίου και λογοτέχνες, που έχουν ασχοληθεί και με την κριτική. Συγκεκριμένα, εισηγητές θα είναι (με αλφαβητική σειρά) οι:

-Φραγκίσκη Αμπατζοπούλου, αναπληρώτρια καθηγήτρια στο Τμήμα Φιλολογίας του ΑΠΘ

-Βενετία Αποστολίδου, λέκτορας στο Παιδαγωγικό Τμήμα του ΑΠΘ

-Γιώργος Αράγης, κριτικός λογοτεχνίας

-Αλέξανδρος Αργυρίου, κριτικός λογοτεχνίας

-Niki Eideneier, φιλόλογος, διευθύντρια του εκδοτικού Οίκου Romiosini της Ιταλίας

-Αλέξης Ζήρας, κριτικός λογοτεχνίας

-Γιώργος Κεχαγιόγλου, καθηγητής στο Τμήμα Φιλολογίας του ΑΠΘ

-Ελισάβετ Κοτζιά, κριτικός λογοτεχνίας

-Ηλίας Κουτσούκος, λογοτέχνης-κριτικός

-Αγλαία Λυπουρλή, μέλος του διδακτικού προσωπικού στο Tμήμα Φιλολογίας του ΑΠΘ

-Peter Mackridge, νεοελληνιστής στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης-Αγγλία

-Μιχάλης Μερακλής, καθηγητής στο Τμήμα Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών

-Μαρία Μικέ, επίκουρος καθηγήτρια στο Τμήμα Φιλολογίας του ΑΠΘ

-Πάνος Μουλλάς, καθηγητής στο Τμήμα Φιλολογίας του ΑΠΘ

-Μανόλης Ξεξάκης, λογοτέχνης-κριτικός

-Γιώργος Παγανός, φιλόλογος-κριτικός

-Περικλής Σφυρίδης, λογοτέχνης-κριτικός

-Βίκη Χασιώτη, μέλος του διδακτικού προσωπικού στο Τμήμα Φιλολογίας του ΑΠΘ

-Βαγγέλης Χατζηβασιλείου, κριτικός λογοτεχνίας

-Hero Hokwerda, νεοελληνιστής στο Πανεπιστήμιο του Κρόνιγκεν-Ολλανδία

Οι χρονικές ενότητες που θα εξετασθούν είναι οι εξής:

α)1912-1930, η περίοδος των αγνοημένων σήμερα πρωτοπόρων.

β)1930-1940, η περίοδος της συνειρμικής γραφής, που συνηθίσαμε να αποκαλούμε σήμερα «εσωτερικό μονόλογο».

γ)1945-1960, η συνέχεια του «εσωτερικού μονολόγου».

δ)1961-1980, περίοδος διατήρησης της παράδοσης του «εσωτερικού μονολόγου», αλλά και εμφάνισης της νεορεαλιστικής γραφής με πολλά αυτοβιογραφικά στοιχεία.

ε)1981-1995, περίοδος κατά την οποία ξεθυμαίνει το ρεύμα του «εσωτερικού μονολόγου», ενώ η νεορεαλιστική πεζογραφία περνά από τις παλιότερες μνήμες στα καθημερινά προβλήματα της σύγχρονης κοινωνίας.

Επειδή η χρονική περίοδος της πεζογραφίας της Θεσσαλονίκης, η οποία θα εξετασθεί, καλύπτει ουσιαστικά σχεδόν όλον τον αιώνα μας, το συνέδριο «Θεσσαλονίκης Παραμυθία» δεν θα περιορισθεί στην ομφαλοσκοπική διερεύνηση του έργου των πεζογράφων της πόλης, αλλά θα επιχειρηθεί και μια συγκριτική προσέγγιση της πεζογραφίας της Θεσσαλονίκης με τις αντίστοιχες λογοτεχνίες άλλων ευρωπαϊκών χωρών.

Ολόκληρο το συνέδριο θα μαγνητοφωνηθεί και σύντομα τα πρακτικά του θα εκδοθούν σε βιβλίο, το οποίο θα αποτελέσει σταθμό και σημείο αναφοράς για τη λογοτεχνία της Θεσσαλονίκης.

Οι εργασίες του συνεδρίου θα συνοδεύονται από παράλληλες εκδηλώσεις, που περιλαμβάνουν:

-Έκθεση λογοτεχνικών βιβλίων και χειρόγραφων κειμένων των πεζογράφων της Θεσσαλονίκης.

-Έκθεση φωτογραφιών και πορτρέτων λογοτεχνών της πόλης.

Οι σύνεδροι θα ξεναγηθούν στον αρχαιολογικό χώρο του Δίου.

Οι εισηγήσεις κατά τις τρεις ημέρες του συνεδρίου «Θεσσαλονίκης Παραμυθία», την οργάνωση του οποίου έχει αναλάβει ο Περικλής Σφυρίδης, θα είναι οι ακόλουθες:

-Τετάρτη 23 Οκτωβρίου

ΑΛ. ΑΡΓΥΡΙΟΥ: Συνοπτικά σχόλια για την πεζογραφία της Θεσσαλονίκης εντός και εκτός ιστορικής προοπτικής.

ΑΛ. ΖΗΡΑΣ: Συμβολιστικά και εξπρεσιονιστικά στοιχεία σε πεζογράφους της Θεσσαλονίκης στις αρχές του αιώνα.

ΑΓΛ. ΛΥΠΟΥΡΛΗ: Από τη συντροφιά των «Μακεδονικών Ημερών»: Στ.Ξεφλούδας, Γ. Δέλιος, Αλκ. Γιαννόπουλος.

Β. ΧΑΣΙΩΤΗ: Οι «ιστορίες» του Γ. Μόδη και ο Μακεδονικός Αγώνας.

Γ. ΑΡΑΓΗΣ: Ν. Πεντζίκης-Γ. Κιτσόπουλος. Συγκλίσεις και αποκλίσεις.

Μ. ΜΕΡΑΚΛΗΣ: Τηλ. Αλαβέρας και Π. Παπασιώπης. Δύο πεζογράφοι της «Νέας Πορείας».

Β. ΑΠΟΣΤΟΛΙΔΟΥ: Στο μεταίχμιο ενοποίησης της νεοελληνικής παράδοσης: Β. Βασιλικός, Ν. Μπακόλας, Γ. Χειμωνάς.

Γ. ΚΕΧΑΓΙΟΓΛΟΥ: Οι σελίδες αυτοβιογραφίας του Γ.Θ. Βαφόπουλου.

-Πέμπτη 24 Οκτωβρίου

Π. ΜΟΥΛΛΑΣ: Γ. Ιωάννου και Τ. Καζαντζής. Εκλεκτικές συγγένειες σε δύο πεζογράφους της «Διαγωνίου».

Β. ΧΑΤΖΗΒΑΣΙΛΕΙΟΥ: Ντ. Χριστιανόπουλος, Σ. Παπαδημητρίου και Π. Σφυρίδης. Βίωμα και αυτοβιογραφικός λόγος σε τρεις πεζογράφους της «Διαγωνίου».

ΦΡ. ΑΜΠΑΤΖΟΠΟΥΛΟΥ: Το ολοκαύτωμα των Εβραίων στην πεζογραφία της Θεσσαλονίκης.

Μ. ΜΙΚΕ: Κ. Λαχάς, Αλ. Δεληγιώργη, Αλ. Κοσματόπουλος. Αγωνίες της γραφής.

Π. ΣΦΥΡΙΔΗΣ: Γ. Κάτος και Ε. Αποστολίδου. Ατομικές περιπτώσεις συλλογικού ενδιαφέροντος.

Η. ΚΟΥΤΣΟΥΚΟΣ: Αντ. Σουρούνης και Π. Θεοδωρίδης. Δύο πεζογράφοι με αντίθεση σε λόγο και περιεχόμενο.

Μ. ΞΕΞΑΚΗΣ: Γ. Πάνου, Π.Χ. Μάρκογλου, Στ. Βογιατζόγλου. Από τη συνειδησιακή ροή στη νεορεαλιστική γραφή.

ΕΛ. ΚΟΤΖΙΑ: Τ. Καλούτσας, Ηλ. Κουτσούκος, Γ. Σκαμπαρδώνης. Η αφηγηματική φωνή και οι ποικίλες όψεις της πραγματικότητας.

-Παρασκευή 25 Οκτωβρίου

Γ. ΠΑΓΑΝΟΣ: Ν. Βασιλειάδης και Μ. Ξεξάκης. Οι νεοτερικοί της παράδοσης.

P. MACKRIDGE: Η πραγματική και φανταστική Θεσσαλονίκη στο έργο του Β. Βασιλικού και του Γ. Ιωάννου.

H.HOKWERDA: Η «Δύση» στο έργο του Γ. Ιωάννου.
N. EIDENEIER: Η Ελληνική «περιφέρεια» στην Κεντρική Ευρώπη. Η Θεσσαλονίκη και οι λογοτέχνες της στα γερμανικά.

Το συνέδριο θα ολοκληρωθεί με Στρογγυλό Τραπέζι με θέμα: «Υπάρχουν αξιοσημείωτες ιδιαιτερότητες στην πεζογραφία της Θεσσαλονίκης;». Εισηγητής ο Αλέξης Ζήρας.





Επιστροφή στην προηγούμενη σελίδα..


footer_11.gif - 10896,0 K